Sunnmørsdebut

Tomas, Åsmund, Harald og Jan-Erik

Den årlige gutteturen ble endelig lagt til Sunnmøre for aller første gang. Toppturing's Per Eivind møtte vi i Lofoten noen sesonger tidligere og allerede på flyplassen på Lekneset var frøet sådd. Siden har han fristet oss med det beste Sunnmøre kan tilby av fjord, fjell, lokal mat og drikke. Jaggu fikk han helt rett i det!

Dag 1

Per Eivind stod klar og møtte oss da vi landet på Vigra, alt av bagasje fikk utrolig nok plass i 7-seteren, dette hadde han tydeligvis gjort før, pluss i boka. Vel fremme på hotell Sagafjord på Sæbø et par timer og en fergetur senere smakte det godt med kveldens første bayer, god stemning. Maten smakte utmerket og Per Eivind forklarte opplegget for første turdag. Ble en rolig aften og tidlig til seng for å være utlagt til neste dag.

Dag 2

Første turdag gikk turen like greit til Kongen av Sunnmøre, eller Kolåstinden som den heter. Dagen startet i fint vær og lite vind fra Standal, men underveis snudde være totalt, som det ofte kan gjøre her på Sunnmøre i følge guiden. Ikke overraskende ingen andre på tur den dagen, men takket være en dyktig guide som helt klart visste hvor vi skulle gå så kom vi trygt frem til Appelsinhaugen og videre opp til Stretet, som skal være den mest utfordrende delen av ruta. Vi måtte ta av skiene og boote opp siste stykket her, og Per Eivind tok beslutningen om nedkjøring herfra og la toppen være til en annen gang. Det var en helt riktig avgjørelse, og vi fikk et fantastisk pudderføre nedover breen. Her var det jaggu betryggende at Per Eivind visste hvor vi skulle legge sporet for å unngå potensielle bresprekker, nullsikt er ingen spøk.

Etter en flott og meget kald turopplevelse ventet en deilig og oppvarmet fjordsauna tilbake på Sæbø, og det var helt nydelig med en iskald dukkert i sjøen rett fra fjordsaunaen, helt topp! Dette var før fjordsaunaer ble en poppis, slik sett var vi blant de første :)

Etter en rask kattevask ble det en kjapp kjøretur fra Sæbø til Rekkedal Gjestehus like opp i dalen hvor vi avsluttet dagen med et herskapsmåltid en greve verdig og tilhørende fantastisk vinsmaking. Kvelden startet i kjelleren med spekemat og lokalbrygga øl før vi forflyttet oss opp til Grindløa og en fem-retters middag med tilhørende overdådig vinpakke. Her tenkte vel vi alle at dette opplegget ville bli vanskelig å matche, men så feil kan man ta!

Dag 3

Vi kom oss tidlig opp, fikk servert en deilig frokost og smurt nistepakke før det bar avsted til dagens turmål. I dag ble det en kort kjøretur fra hotellet og målet var Skårasalen, en av signatur toppene på Sunnmøre. Siden vi var på besøk tidlig i sesongen så ble det ekstra lang anmarsj. Været var fint med lite vind og da er det bare fryd og gammen. Det ble litt overskyet på returen, men lite gjorde vel det når vi hadde fjellet og snøen helt for oss selv.

Vel tilbake på hotellet slukket vi tørsten på mer vellagret bayer før vi ble plukket opp av Jørn og datteren hans i båten Baltasar som fraktet oss over fjorden til Trandal og Christian Gaard. Denne plassen hadde vi bare hørt gjeteord om tidligere, så forventningen var stor. Etter obligatorisk fotoshoot på den kjente husken stod Linda og ønsket oss velkommen. Hun var strålende glad, kanskje fordi vi var de første gjestene for vintersesongen, og det var utrolig flott å høre henne gjenfortelle historien til Christian Gaard, veldig bra!

Maten smakte helt fortreffelig og vinen og stemningen var likeledes. Tomas fikk sagt noen velvalgte ord etter maten til den eminente guiden og til opplegget, helt granca!!

Dag 4

Det ble nogenlunde sent kvelden i forveien, kanskje fordi leskedrikken smakte altfor godt, men vi ville utnytte siste dagen av oppholdet til en siste topptur. Per Eivind hadde flere alternativer klare som vi hadde diskutert kvelden før, og valget falt på Veirahaldet som ligger overfor det lokale skitrekket, men selve toppen ligger et godt stykke bak der heisen stopper. Det var godt å kjenne at alkohylene ble svettet ut av kroppen og det ble nok en suveren turopplevelse i Sunnmørsalpene, og en rute som var helt perfekt for dagen derpå.

Vi kjørte tilbake mot flyplassen etter endt tur, og tok en pitstop med nok et herremåltid på Zuuma, en av de kulere restaurantene i Ålesund by, sushi fusion var helt riktig å avslutte helgen med.

Oppholdet var vanvittig bra, guiden topp notch, maten og stedene helt fantastisk, Sunnmøre leverte til de grader, opplegget anbefales på det sterkeste!

Tusen takk, vi kommer garantert tilbake!